Ödmjuk problemlösare med stenkoll

Hans cv är tio sidor långt och spretigt. Det innehåller alltifrån analys av arkeologiskt material och specialuppdrag för Statens kriminaltekniska laboratorium till undervisning i tillämpad geologi på universitetet. Eric Hegardt är berggrundsgeologen som älskar problemlösning och som inte är rädd för att testa nya saker.

1 Eric Hegardt-webb Kanske blev han geolog eftersom han trivs med att arbeta både inne och ute. Eller så väcktes hans intresse för geologi redan i barndomen, när han sprang genom tunneln under motorvägen till pegmatitbrottet* i Högsbo, Göteborg, för att leka.
– Det var jätteroligt att försöka dela på kristallerna, men då tänkte man ju inte på att det var roligt med geologi. Det var först senare som jag blev tipsad av en kompis att plugga geovetenskaper, säger Eric Hegardt.

Direkt efter examen fick han en plats som doktorand. Under doktorandtiden forskade han kring sydvästra Sveriges gamla bergs-
kedjeveckningar. Han ville ta reda på när och hur de egentligen bildades. Genom att studera mineral som bildads på grund av de höga tryck en bergskjedja ger upphov till kan man inte bara räkna ut hur tjock jordskorpan varit vid olika tidpunkter, utan också när olika kontinenter kolliderat med varandra. Det kom dock att dröja några år innan han disputerade, närmare bestämt tio år.
– På slutet av doktorandtiden var jag trött på det. Vi var ganska få doktorander på institutionen då och det var en allt för liten kritisk massa.

Därför lade han avhandlingen i malpåse och blev istället egenföretagare år 2004 och erbjöd tjänster inom prospektering, geofysik, grundvatten och miljö.
– Jag har alltid vågat mycket och är man bara en ödmjuk problemlösare som förstår det naturvetenskapliga konceptet så går det bra, säger han. Det som saknades var ju erfarenhet men jag kände ju många med erfarenhet som mer än gärna granskade och diskuterade det jag gjorde.

7 Eric Hegardt-webbHans allra första uppdrag gick ut på att undersöka spridning av tungmetaller från glasbruk med hjälp av geofysiska metoder, och sedan ledde det ena till det andra. Han arbetade med grundvattenfrågor, var med och öppnade gruvor och ombildade så småningom handelsbolaget till ett aktiebolag med en delägare och en anställd. När resdagarna närmade sig 200 per år beslutade han sig för att lägga ned firman.
– Jag har alltid gillat det akademiska och det kändes viktigt att göra klart avhandlingen, och det är svårt om man samtidigt driver ett eget företag. Sedan hade jag en handledare, David Cornell, som alltid peppade mig att bli färdig.

Så han tog istället en anställning som konsult, slutförde sin avhandling och disputerade år 2010. Eric Hegardt har fortfarande en fot kvar på universitetet eftersom han undervisar i tillämpad geologi, geofysik och geokemi.
– Den akademiska utbildningen och det kritiska tänkandet är jättebra om man också förstår hur det fungerar utanför akademin. Det man egentligen lär sig på universitetet är problemlösning och att hantera information. Kunskapen i sig kan vem som helst tillägna sig, säger Eric Hegardt.

*Pegmatit är en grovkornig bergart, vanligen med granitisk sammansättning. Pegmatit har i de flesta fall kristalliserat ur lösningar som blivit kvar i sprickor och håligheter efter olika graniters bildning ur magmor.

OM ERIC HEGARDT

Utbildning: Doktorsexamen i berggrundsgeologi 2010
Arbete: Anställd som konsult i geologi och gruppledare för bergteknik på ÅF
Bor: Göteborg