Livet som Erasmusstudent – första mötet med London

I nästan ett år har jag vetat att jag i början av januari skulle åka. Lämna Göteborg, vänner och familj för ett annat land, universitet och en annan kultur. Jag har levt med vetskapen och den har styrt både inköp, julklappar och livsplaner. Varför gör jag det har jag frågat mig själv? Svaret har skiftat, men ordet äventyr har varit återkommande. Erasmusstudierna är först och främst ett stort äventyr.

Jag lämnade Göteborg 07.15. Med tidsskillnad, på -1 timme, innebar det att jag landade på Heathrow 8.15. Trots flygplatsens storlek gick det snabbt och enkelt att via hiss hitta till tunnelbanan. Med hjälp världens äldsta tunnelbanenät kunde jag ta mig under hela staden till Kings Cross vartifrån jag kunde promenera till mitt boende. Mitt rum ser ut så som jag föreställer mig att de flesta korridorsrum ser ut i Göteborg. Jag har skrivbord och allt sånt där, men med den extra lyxen att ha egen toalett och dusch, om än minimal. Köket delar jag tillsammans med sex andra personer. Alla kommer från olika länder, har olika utbildningar och ålder. Vad som förenar är att vi alla flyttat till samma stad för att studera.

Jag anlände till London sex dagar före terminsstarten för att kunna delta på “insparken”. Det negativa med att anlända så pass tidigt var att boendet var i princip tomt. Det var läskigare än det låter att gå i tomma korridorer, åka en hiss som man aldrig behövde vänta på. Som tur var träffade jag genast nya vänner på den första insparks-aktiviteten, busstur genom delar av London i ilfart. ”Här högg man huvudet av den här fransmannen 1708, nämen nu är vi ju där Kate och prins William av England gifte sig”. De följande dagarna gick jag på pubquiz och flera informations-föreläsningar, allt  anordnat av studentkåren. På så sätt träffade jag andra utbytesstudenter och skaffade tillslut vänner.

London är större än vad jag trodde. Det bor i princip lika många människor här som i hela Sverige! London sägs också vara världens dyraste stad att bo och leva i. Men för priset ingår som tur är ganska mycket av enastående museer, klubbar, teatrar och fotboll! I London finns också ett stort och sprudlande universitet som jag under ett halvår får vara en del av. Mer om UCL och mina kurser och kurskamrater i nästa inlägg.

DSC_0029

Foto på Millenium Bridge, 16 Jan 2015. I bakgrunden syns The Shard, (Europas 3: högsta byggnad, ritad av Renzo Piano) och längst till höger Shakespeare´s Globe Theatre.