Livet som Erasmusstudent – att studera på UCL

När jag skriver detta har jag studerat nästan 3 veckor på University College London (UCL). Jag heter Adam Ekberg och läser vanligtvis masterprogrammet i Kulturvård på Göteborgs universitet. Under vårterminen sysselsätter jag mig som utbytesstudent i London samt bloggar om min erfarenheter.

Det har tagit längre tid att anpassa sig till studielivet än vad jag i förväg trodde. Här läser man terminens alla kurser parallellt och har tre terminer. Varje kurs består av en tvåtimmars-lektion i veckan samt ett efterföljande seminarium där veckans litteratur diskuteras. Det har varit mycket att hinna med  både studierna och det övriga livet. En ytterligare skillnad är klassrummen, inga att ställa datorn på och hög ljudvolym och lite rörigt. Det är tur att kurserna är så bra.

Det finns mycket annat att göra på UCL än att studera. Jag är med i en Facebookgrupp för Erasmusstudenter. Där är det nya saker att hitta på varje dag. Vi har varit ute och ätit på pubar, gått på sightseeing i London och åkt på bussresa till Cambridge. Det finns också ”societies” (motsvarighet till studentgrupper) för olika intressen. I måndags deltog jag i ett pubquiz på en av lunchrestaurangerna på campusområdet. Jag och några av mina klasskompisar vann vinstpotten på hela £23.

För de som är intresserade tänkte jag droppa lite Wikipedia-info om skolan. Den grundades 1826 och var först med att anta studenter oberoende av ras, religion, klass och kön i Storbritannien. UCL är Englands tredje äldsta universitetet, efter Oxford och Cambridge. I huvudbyggnaden finns det ett tittskåp där filosofen Jeremy Bentham, ofta sedd som den spirituella grundaren till skolan, finns uppstoppad (de har som tur är byt ut  skelettet mot en docka nuförtiden). Kända studenter alt. anställda är Mahatma Gandhi, Ricky Gervais, William Ramsay, Peter Higgs och 2014 års Nobelprisvinnare i medicin John O´Keefe.

DSC_0002

Huvudbyggnaden på UCL, påbörjad 1827. I likhet med Gu har man inte lektioner här. Inuti byggnaden finns bland annat flera caféer, kontor, museer och det storslagna biblioteket. Take That´s  senaste musikvideo ”Get ready for it” spelades in på trappan.