Livet som Erasmusstudent – att åka hem

Efter lite mer än 3 månader som utbytesstudent åker jag idag hem till Göteborg igen. Utbytesstudierna blev inte så som jag hade föreställt mig, både på gott och ont. Jag heter Adam Ekberg och är student på masterprogramet i Kulturvård. Under vårterminen har jag bloggat om mina erfarenheter av att vara Erasmusstudent i London. Detta inlägg handlar om att åka hem.

Om någon innan jag åkte frågat mig om mina förväntningar på utbytesstudierna hade jag svarat att jag förväntat mig a) miljöombyte från min institution i Göteborg, b) nya kunskaper/erfarenheter av att studera kulturvård pga. miljöombytet, c) möjligheten att bo utomlands för första gången i mitt liv. Dessa tre förväntningar infriades relativt snabbt under mina utbytesstudier.

En förväntning som återstod var att bli överraskad. Det blev jag också relativt snabbt. Poängen för de kurser som jag önskat gå räckte inte, något som varken jag eller min studievägledare i Göteborg visste om. Jag fick välja om och det kändes väldigt stressande att på bara några dagar planera in hur hela min termin skulle se ut. Att hitta kurser som jag var behörig till och själv trodde att jag skulle “klara av” var även en svårighet.

Det var också svårare än jag trott (och så här efteråt vill erkänna) att vänja mig vid ett annorlunda kursupplägg, flera kurser parallellt under flera månader istället för en kurs i taget som i Sverige. Detta gjorde mig rastlös och till slut uttråkad. Det gäller alltså att vara flexibel, något jag behövt träna upp under utbytesstudierna. Positiva överraskningar har varit hur hjälpsamma och “personliga” alla är. Ibland har jag upplevt det som påträngande att exempelvis en lärare bett mig kommentera hans/hennes sätt att undervisa. Vad svarar man på det? “Eh, du var väl bra” kändes inte som ett förväntat svar.

Jag kan konstatera att jag lärt mig väldigt mycket nya saker under min utbytesperiod, nästan mer kunskaper utanför studierna än inom. London har varit en fantastik stad att studera/leva i, även om trafiken, sirenerna och duvorna inte saknas mig. Att studera utomlands är så mycket mer än bara studier. Det är personlig utveckling och nya perspektiv från människor med ursprung från hela världen. ”Everyone has a story to tell” sa någon i ett av alla anföranden som jag gick på när jag kom till UCL.

Att åka hem. Det var lättare, fast resväskorna var tyngre, att packa ihop och resa hem från London till Göteborg. Då jag reste till London i Januari reste jag till en okänd, aldrig av mig tidigare besökt, stad i ett nytt land där bilarna körde på fel sida vägen. Nu när jag reser hem lämnar jag nog en liten del av min identitet kvar samtidigt som jag skaffat mig nya kunskaper  i London som jag tar med mig i livet och hem till Göteborg.  När planet lyfter från Heathrow bubblar det till i min mage och oroligheten håller i sig i några dagar efteråt. Jag vet fortfarande inte om det var min Ale & onion Pie på flygplatsen eller något annat som sa ifrån djupt inom mig.