Cork, Irland

Hej på er alla!

Emelie heter jag, jag studerar andra året på det miljövetenskapliga programmet och har nu förmånen att få spendera termin tre här på Irland. Det känns som en evighet sen jag bestämde mig för att åka på utlandsstudier, processen har varit lång och det har varit x antal system och dokument som fyllts i. Men nu, äntligen (!), är jag på plats och är skrämmande nära terminsstart. På måndag kör det igång på riktigt men innan dess är det en hel del obligatoriska moment att innehållandes typ ”såhär pluggar du på Irland”.

Boendet känns kanon, en lägenhet som delas med två andra tjejer. Eget rum, delat kök och badrum. Enkelt men fräscht och funktionellt. Rummet består av en säng, ett skrivbord och en garderob med ett golv klätt i en brun heltäckningsmatta (det har ju aldrig slagit fel…).

Idag har jag sprungit runt halva stan känns det som, det är ju en del som ska fixas såhär när man kommer till ett nytt ställe. Jag lämnade först in kontraktet för boendet och fick då tillgång till wifi, efter det blev det inköp av kudde och täcke samt lite ljus i ett försök att få det lite mysigt här i rummet. Sen var jag hemma och mellanlandade för att åter bege mig iväg till stan för att handla mat, så nu ska jag nog överleva nån dag eller två i alla fall =).

Kvällen spenderades på campus där de hade ordnat med en filmkväll, jättemysigt! Himla kul att få se universitetet, det är verkligen fint, en del gamla pittoreska stenbyggnader, riktigt vackert! Lovar att ladda upp lite bilder senare!

Imorn ska jag få mitt studentkort, gå på välkomstmöte,  få lite dokument underskrivna och eventuellt hinna med på en rundtur i stan. Så det finns att göra här helt klart!

Känns som jag varit här en vecka minst, fast jag kom igår, många intryck och många nya människor, det blir en del för hjärnan att bearbeta. Är glad att jag har några dagar såhär att ordna med allt innan terminen drar igång på riktigt!

Men nu är det sovdags!

Ha det fint allihopa så hörs vi snart igen =)