Kanelbullar

Äntligen är de första kanelbullarna bakade! Det är lustigt det där, jag kan inte minnas när jag bakade kanelbullar senast hemma i Sverige, men av någon anledning nu när jag är utomlands nu har något form av behov att göra saker som känns ”svenska” vuxit fram. Eller i alla fall kom jag på att jag bara måste baka kanelbullar. Det var lite av ett projekt att hitta rätt ingredienser. Vanlig jäst var vara bara glömma, hittade dock torrjäst efter lite letande. Fick skippa pärlsockret och köra på flagad mandel istället. I övrigt lyckades jag nog lokalisera fram det mesta. De blev väldans goda om jag får säga det själv och mycket uppskattat hos rumskompisar och andra provsmakare. Så det är nog inte sista gången… =)

Förra helgen var jag i Killarney National Park med kursen bevarandebiologi. Med oss hade vi vår otroligt kompetenta lärare, det han inte vet om ämnet är inte värt att veta helt enkelt. Han har en fantastisk pedagogik med ett kul och inspirerande sätt som väcker nyfikenhet. Fokus för besöket var att förstå lite av tanken bakom utformningen av en nationalpark. Med bland annat hur man möter olika behov hos olika människor, allt ifrån ålder till skillnader i hur man vill uppleva naturen med vissa som vill kunna ta en kaffe och spatsera omkring på en framkomlig väg till andra som mer är ute efter  en mer äventyrlig naturupplevelse. Detta i samklang med hur man på ett smart sätt håller det större antalet människor borta från sårbara områden. Det var himla intressant och lärorikt, sen som ett plus i kanten sken solen på oss hela dagen!

Jag har nu äntligen också fått sitta på en häst! =) Det var med ridklubben på universitetet, så vi åkte ut till någon form av ridskola utanför Cork. Temat var ”hoppning”, som i stora drag innefattade knappt synbara hinder på lite halvtrötta ponnies. Hade de fått välja hade de definitivt ägnat sig åt nåt helt annat, typ äta eller sova. Men, jag fick äntligen träffa mina favvisdjur och planerar att ta mig iväg på någon form av uteaktivitet till häst längre fram. Tyvärr har jag nu fått reda på att det inte blir något tethratlon för min del, de hade rätt begränsat med platser och det gick till de som varit som mest engagerade. Känns lite tråkigt för det hade varit en kul grej. Men å andra sidan har jag nu massor med tid att spendera på något annat kul.

Avslutar med lite bilder!

IMG_1134 IMG_1160 IMG_1154 IMG_1139