Det eviga sökandet efter balansen

Veckorna bara springer fram här, jag förstår knappt själv vad som händer. Vips så är det helg igen. Det är till viss del förenat med en känsla av stress, en stress över att hinna med uppsatser, rapporter, tentor, hitta på roliga grejer, umgås med folk, turista. Samtidigt som jag tänker att det är ett tecken på att jag trivs här, jag har saker att göra och tiden tickar på helt enkelt. Tvetydigt minst sagt.

Senaste tiden har varit lite av en berg- och dalbana känslomässigt. Jag har försökt lägga så mycket tid och energi jag bara kan på skolan eftersom jag från och med nästa helg har fullspäckat med besökare från Sverige. Jättekul såklart! Jag vill ju då ha tid att hitta på kuliga saker med de och inte behöva lägga all tid på plugg. En bra morot till att ligga i lite extra nu helt enkelt. Men det är ju samtidigt lite trist att plugga hela helgerna när andra är ute å flänger runt Irland och ser och gör massa häftiga saker. Så jag har väl känt mig lite lätt uttråkad senaste veckorna, mitt liv har i stora drag bestått av plugg, träning och sömn. Sen har det blivit nån runda till puben här och där men inga stora äventyr. Det är verkligen en balansgång det där… Samtidigt som jag är i ett fantastiskt vackert land med massor att upptäcka så är jag också här för att prestera. Hur mycket tid ska man lägga på vardera? Hur mycket behöver jag plugga för att klara tentorna? Är mitt skrivande till diverse uppsatser och rapporter av tillräckligt hög klass? Det är många frågor som susar runt i huvudet och är förenat med en del stress. Sen är det ju också halva grejen,  att inte riktigt veta. Att ta sig igenom utmaningen med skolan, språket, det sociala, och balansen. Att hitta någon form av balans mellan upptäckandet och lärandet. Jag vet inte om jag kommer hitta den under min tid här, men jag kan ju försöka i alla fall. Nu är jag i stadiet att jag nästan lagt lite för mycket tid på skolan och lite för lite tid på kul saker. Vilket i sin tur leder till att produktiviteten inte är på topp. Någonstans behöver man avbrott, tid för inspiration, tid som inte är förenat med måsten för det i sin tur gör en mer produktiv, win-win, liksom. Så nu tror jag det är dags för mig att fylla på med lite upplevelser och kul grejer för att på nytt få energi till att prestera. Till helgen ska jag ut på äventyr med min pojkvän som kommer och hälsar på, vi har hyrt en bil och ska upp till nordvästra delen av Irland och njuta av fin natur. Det ska bli jättekul och bara komma bort och få se något helt annat och också få vara lite turist. För det är ju också meningen med allt detta, att uppleva Irland.

Nu i helgen var jag iväg med en klasskompis till en ort öster om Cork som heter Youghal (uttalas Jååååål typ). Fantastiskt vacker plats med en sandstrand som aldrig tog slut, vi gick och gick och gick i timmar. Hade med oss lunch och satt och njöt i höstsolen. Så jag har redan börjat fylla upp vågskålen, men pluggsidan väger fortfarande mer, som tur är, mer plats för kuligheter helt enkelt!

Lite bilder från Youghal och universitetet i dess höstskrud.

IMG_1261 IMG_1272 IMG_1295 IMG_1304 IMG_1313IMG_1264