Bytte till biologi – hittade rätt

Han är elektrikern som bara skulle läsa upp några ämnen, men istället fastnade för biologi och sadlade om. Nu är han inne på sitt tredje år på biologiprogrammet.
– Ju mer biologi jag läser och lär mig, desto roligare blir det, säger Johan Höglund.

160906johanhoglund1055-webbDet är strax efter lunch en fredag i mitten av september och sommaren har bestämt sig för att göra ett sista ryck. Solen gassar över Göteborgs universitets lokaler i Botaniska trädgården. De flesta studenter och lärare har tagit tillfället i akt och tagit helg, och biologistudenten Johan Höglund är en av få som fortfarande dröjer sig kvar på området. Han har precis avslutat en presentation av ett projekt i en kurs om cellutveckling där han tillsammans med sina kurskamrater studerat hur en växt utvecklas från embryo till vuxen växt.
– Vi har fått se hur olika växter som får sina gener modifierade reagerar, berättar han. Det kan till exempel röra sig om att en växt har fått receptorn för blått ljus borttagen, och vi studerar hur den beter sig i olika sorters ljus.

Johan Höglund är inne på sitt tredje år på biologiprogrammet. Även om han är uppväxt på landet utanför Alingsås så har naturvetenskap inte alltid varit det naturliga valet för honom. Efter gymnasiet arbetade han som elektriker och bestämde sig för att studera till elingenjör.
–  Jag skulle plugga upp mina betyg i naturämnena, och då kände jag att det här var ju MYCKET roligare än att läsa till ingenjör!

Hans lärare hade själv läst biologi vid Göteborgs universitet och tipsade honom om programmet. Johan Höglund bestämde sig för att söka, och sedan drygt två är han en av studenterna på programmet. Han känner att han har valt rätt.
–  Föreläsarna på utbildningen applicerar alltid det vi läser om så att det blir väldigt intressant och inspirerande. Och det är toppen att ha tillgång till västkusten. Som på avslutningen under första året av utbildningen, då vi var på forskningsstationen på Tjärnö i en hel vecka. Vi hade tillgång till instrument och båtar och fick utföra vår egen forskning.

Att läsa biologiprogrammet öppnar möjligheter till flera olika karriärvägar. Vilken av dem som Johan Höglund kommer att ta är han inte helt säker på ännu. Hans första tanke var att arbeta med ekotoxikologi, ett ämne som handlar om kemikaliers inverkan på miljön.

160906johanhoglund0446-webb– Vi använder kemikalier i allt i dag. Allting rinner ut i vattnet och påverkar miljön. I längden handlar det om arters fortlevnad så vi måste få bukt på det. På sistone har jag även fått upp ögonen för GMO, genetiskt modifierade organismer. Det är himla spännande, det går till exempel att modifiera grödor efter specifika önskemål på ett många gånger mer effektivt sätt än de traditionella växtförädlingsmetoderna.

Med ett år kvar på sin kandidatutbildning har han siktet inställt på att komplettera den med en masterutbildning efteråt. Vad som händer efter det vet han inte.
– Men om tio år är jag förhoppningsvis fältbiolog i en liten båt ute på havet någonstans, säger han och ler.

Hans råd till en gymnasieelev som funderar på att läsa naturvetenskap är att inte stressa in i en utbildning.
– Du behöver inte bestämma dig direkt. Och fråga nuvarande studenter om deras utbildningar, de flesta tycker att det är svinkul att prata om sin utbildning.

Text: Robert Karlsson

Johan Höglund
Ålder: 27 år
Bor: Centrala Göteborg