Han gör molekyler på labbet

Det började med ett intresse för naturvetenskap och en bred universitetsutbildning i Holland, som sedan byttes mot kemiprogrammet i Göteborg. Idag är Sebastiaan Hakkert i slutfasen av sin masterutbildning i organisk kemi och läkemedelskemi, men han kunde lika gärna blivit fysiker eller matematiker.
– Gillar du att lösa gåtor och klura ut hur saker och ting fungerar, då ska du bli naturvetare.

Att det blev just Sverige och Göteborg för Sebastiaan, beror på den svenska tjej som han träffade under en resa. Efter att ha pluggat svenska hemma i Holland och lyckats få godkänt på det obligatoriska språktestet, kunde han söka sig till Göteborgs universitet för att läsa en kandidatutbildning på svenska. För de allra flesta skulle det nog låta som en tuff utmaning att plugga kemi på ett språk som man nyligen lärt sig, men det verkade inte bekymra Sebastiaan.
– Svensk grammatik är inte så svår, säger han leende.

Han kunde tillgodoräkna sig vissa kurser från sin utbildning i Holland, och efter att ha tagit sin kandidatexamen valde han att fortsätta med masterprogrammet i organisk kemi och läkemedelskemi.
– Jag tycker att organisk kemi är intressant, och det passar mig väldigt bra. Vi lär oss hur läkemedel kan modifieras och hur man gör molekyler på labbet.

Som masterstudent har han varit del av en forskargrupp som bland annat forskar kring antibiotika, och i höstas spenderade han två månader i Kina inom ramen för ett samarbetsprojekt. Sebastiaan upplevde att skillnaderna mellan Kina och Sverige är stora – laboratorierna är inte lika moderna där och säkerhetstänket saknas. Dessutom var det en utmaning att som enda utlänning komma till ett universitet med 6000 studenter, i en stad där många dessutom inte pratar engelska.
– Men det var en värdefull upplevelse, säger han.

Dessutom är hierarkin inom forskarvärlden helt annorlunda i Kina, och att säga emot eller ställa kluriga frågor till professorerna är ingenting man vanligtvis gör. Men Sebastiaan tror att han kom undan med en hel del, eftersom han var gäst.
– Det jag gillar med Sverige är att vi studenter har nära kontakt med professorerna. De har tålamod och är villiga att svara på alla möjliga frågor. Dörren står alltid öppen.

Till sommaren är Sebastiaan färdig med sin masterutbildning. Men än så länge är framtidsplanerna inte helt klara. Kanske fortsätter han med en forskarutbildning, börjar jobba inom näringslivet eller kanske rent av pluggar till kemilärare.
–  Det finns så många olika möjligheter för oss kemister, och bristen på kemister är stor. Mikroplaster i haven, klimatförändringen, kemiskt avfall som ska tas hand om eller utvecklingen av nya hybridbilar – med en kemiutbildning har du stor chans att kunna vara med och hitta nya lösningar på samhällsnyttiga problem.

Text: Camilla Persson Foto: Malin Arnesson