Vad kan en doktorsexamen i fysik leda till? För Joel Ekstrand: ett jobb på Spotify.

Våren 2006 såg den svenska strömningstjänsten dagens ljus. Drygt elva år senare har den i runda slängar 140 miljoner användare. Sedan två år tillbaka är fysikern Joel Ekstrand en av de som ser till att användandet fungerar som det ska.

– Jag började här 2015, säger han. Då hade jag arbetat som forskare i Italien i tre år och funderade på att söka mig till Peking eller Brasilien Men så köpte vi hus i Sverige och jag bestämde mig för att leta efter ett fast jobb här.

Joel Ekstrands arbete handlar om att se till att de kontrakt som finns med rättighetsinnehavarna följs. Det rör sig om royaltys som ska betalas ut till skivbolag och artister, och hans arbete går i korthet ut på att bygga modeller som ser till att beräkningen av royaltys sker spårbart och på rätt sätt. Det är ett arbete som ständigt kräver förbättringar och där han använder ny data och information för att ta fram bättre analyser och förbättra transparensen mot rättighetsinnehavarna.

– Det är en bit från klienten, men ändå är det i hjärtat av själva affärsmodellen – allt som händer i företaget påverkar det. Och även om det är ett teoretiskt arbete så är det i slutänden väldigt konkret och handlar om faktiska pengar som betalas ut.

Att arbeta med data och IT är ingenting nytt för Joel Ekstrand. Han arbetade i branschen redan 1996. men 2001 blev han sugen på att studera och tog en paus från sitt jobb. Då läste han kurser i matematik och filosofi. Han längtade även efter att läsa mer fysik, och efter att ha läst kurser nog tog han sin magisterexamen i fysik vid Göteborgs universitet 2006.

– Jag tyckte att det teoretiska spåret var spännande så jag sökte en doktorandtjänst på Uppsala universitet – det var den enda i Sverige. Jag hade nog som mål från början att disputera, men det var ingenting jag vågade erkänna för mig själv förrän jag var klar.

”Det är ambitiösa människor från många olika länder som arbetar mot något gemensamt.”

Efter att ha skrivit en avhandling om matematiska modeller relaterat till strängteori lämnade en nydisputerad Joel Ekstrand och hans familj Sverige för Trieste i Italien 2012. Där arbetade han på ett forskningsinstitut i tre år. När de sedan valde att flytta tillbaka till Sverige fick han upp ögonen för ett jobb på Spotify. Han lockades av att få göra något annorlunda än det han var van vid, och samtidigt få arbeta internationellt. Det visade sig dock att det nya jobbet faktiskt var likt det som han var van vid från forskningsvärlden på vissa sätt.

– Det är ambitiösa människor från många olika länder som arbetar mot något gemensamt, i en öppen miljö. Det känner jag igen från när jag har forskat. Det finns en sorts lyster med att arbeta här också, med musik och med att sprida kultur.

Han fungerar emellanåt som en brygga mellan företagets dataingenjörer och dess ekonomer. Som fysiker och problemlösande person har han en förståelse för båda världarna, och säger att han kan hjälpa personer att identifiera vad de behöver ha hjälp med.

– Jag kan lyfta på lager, se vad som finns under och hitta samband. Det gör att jag kan identifiera effektiviseringar och bättre sätt att arbeta på. Den bakgrunden gör att en får jobb som fysiker.

Text: Robert Karlsson

Joel Ekstrand

Ålder: 41 år
Yrke: ”Ja du, jag har så himla lång och krånglig titel: Royalty implementation process owner på Spotify”.
Familj: Fru och tre barn
Fritid: ”Med tre barn och ett hus med renoveringsbehov så blir det inte så mycket fritid.”