Hon trivs bäst när studierna utmanar

Det var Planet Earth-dokumentärerna som inspirerade Linnéa Persson att läsa naturvetenskap.  Men trots att hon hade siktet inställt på biologi, blev det molekylärbiologi.
­­– Jag trodde ju att jag skulle bli grön biolog. Men molekylärbiologin var verkligen jätterolig, säger Linnéa Persson som bytte från biologiprogrammet och kände direkt att hon hamnat rätt.

De blåser isande vindar mellan de avlånga byggnaderna på Medicinareberget. Det är årets hittills kallaste dag i Göteborg och vintern verkar inte vilja avta trots att det snart är mars. Inne i Lundberglabb gör Linnéa Persson sitt kandidatarbete som handlar om antibiotikaresistens.
– Att arbeta i labb känns kreativt. Under examensarbetet får vi själva planera vårt arbete och vi har alla vår egen plats i labbet, och det passar mig bra. Min handledare Anne uppmanar oss att tänka själva, samtidigt som vi får ställa hur mycket frågor vi vill.Linnea Persson

Att plugga molekylärbiologi är ett heltidsarbete, där en del av tiden är schemalagd samtidigt som utbildningen kräver mycket eget ansvar. Linnéa tycker inte att det är så tungt eftersom det är så intressant. Samtidigt understryker hon att det är viktigt att hitta vänner under utbildningen.

– Det viktigaste som ny student är att hitta personer som du tycker är roliga att umgås med. Det är det som har hjälpt mig mest i min utbildning. Att kunna prata om saker som man har lärt sig med andra.  Jag kan inte bara sitta själv och läsa, utan måste ha någon som jag kan bolla med, säger Linnéa.

Att hon skulle välja en utbildning inom naturvetenskap var inte självklart, trots att hon läst naturvetarprogrammet på gymnasiet och har föräldrar som är naturvetare.
–  Jag var ganska trött på matte och fysik efter gymnasiet och hade inte så bra gymnasielärare.

Istället blev det samhällsvetenskap i Malmö. Men hon tyckte inte att det var utmanande på samma sätt som naturvetenskap.
– Det är såklart många andra som tycker det, men inte jag.  Det kändes helt enkelt lite tråkigt. Så därför valde jag att flytta från Skåne till Göteborg.

Det som avgjorde att det blev just Göteborg var att Linnéa hade läst att biologiutbildningen var bra här. Men hon kände också att hon ville komma bort från Lund där hon vuxit upp och pluggat.
– Jag ville göra lite av min egen grej”.

Efter sin kandidatexamen är planen att läsa ett masterprogram.
– Sen kanske  jag börjar jobba som molekylärbiolog på något företag, eller så väljer jag att doktorera.

Text: Linnéa Magnusson, Bild: Linnéa Magnusson