Tvärvetenskapen öppnade nya dörrar

Timmy Forsberg har under sex år på universitetet samlat på sig kunskap inom en rad skilda områden – från kaosteori, statistik och kvantfältsteori till avancerad molekylärbiologi, robotik, komplexa algoritmer och retorik. Som alumn berättar han om fördelarna med ett tvärvetenskapligt studieperspektiv och hur du planerar för en karriär efter utbildningen.

Efter tre års studier i teoretisk fysik på Uppsala universitet tog Timmy Forsberg ett beslut. Fysiken hade förvisso gett honom en solid grund att stå på, men det var nu dags för något nytt. Han började därför plocka kurser i programmering, något som snart gav honom en idé om hur han kunde utveckla sina fysikkunskaper i en mer tvärvetenskaplig riktning.

– Min nyfikenhet och kärlek för fysiken hade svalnat något, men genom programmeringen fick jag upp ögonen för hur matematik och fysik samspelar med andra ämnen, såsom genetik, biologi, informationsteknologi, ekonomi och till och med humaniora. Jag insåg hur samhällsnära fysik och matematik faktiskt har blivit de senaste tio åren och det stimulerade mig att gå vidare.

För att ytterligare utveckla det tvärvetenskapliga perspektivet flyttade Timmy till Göteborg och för att läsa masterprogrammet Komplexa Adaptiva System. En utbildning inriktad mot algoritmutveckling och optimering av system innehållandes emergens, alltså dynamiska mönster som kan uppstå i till exempel ett fiskstim, i världsekonomins valutaflöden eller i signaler i hjärnan.

– Det är ett tufft program med högt tempo som ställer stora krav på dina teoretiska kunskaper. Samtidigt är kurserna problemlösningsorienterade, vilket passade mig, förklarar Timmy.
Programmet ges av Göteborgs universitet i samarbete med Chalmers och studenterna läser bland annat maskininlärning, robotik och genetiska algoritmer. Det är en fördel om du behärskar åtminstone ett programmeringsspråk för att kunna tillgodogöra dig undervisningen, tycker Timmy.

Han menar att det också finns en annan fördel med tvärvetenskapliga utbildningsprogram som få studenter känner till.
– Förutom att du får möjlighet att läsa ett brett antal kurser kan du ta en dubbel masterexamen genom att göra två examensarbeten. Och eftersom du kan tillgodoräkna dig samma kurser för båda masterutbildningarna räcker det med ett halvårs extra studier för att få dubbla examina.

Vad jobbar du med idag?
– Jag är mjukvaruutvecklare och databasansvarig på konsultföretaget Data Ductus. Min uppgift är främst att hantera buggar, implementera ny kod i gränssnittet och underhålla ett set av databaser. Det är i sig inget komplext arbete men jag för nu också diskussioner med företaget om att börja jobba med mer genomgripande projekt där jag kommer att få mer användning för min tvärvetenskapliga utbildning.

Vad har du för tips till de som vill satsa på tvärvetenskapliga studier?
– Försök arbeta ut en plan med dina studier grundat på vad du vill jobba med. Fundera på vad det är för kombinationer av verktyg och kunskap som arbetsgivaren letar efter. Ett bra tips är att läsa jobbannonser och se vad de efterfrågar. Det kan till exempel vara klokt att komplettera med kurser inom projektledning, ekonomi och ledarskap.

Timmy påminner också om att det finns goda möjligheter att starta eller planera för att starta företag redan under tiden du pluggar. Många lärosäten, inklusive Göteborgs universitet, har satsat på att utveckla venture-bolag som kan finansiera studenternas idéer och hjälpa dem med uppstarten mot en andel i bolaget.
– Det är just under studietiden du har som störst frihet att testa nya saker. Och det är det som är det fina med tvärvetenskapen, att du kan komplettera en naturvetenskaplig utbildning med en fördjupning inom ett helt annat kunskapsområde. Så passa på! Jag tror inte att du kommer att ångra dig.

TIMMY FORSBERG
Ålder
: 26 år
Jobbar med: Webbutveckling och dataanalys på Data Dactus AB.
Bor: Uppsala, men flyttar snart till Stockholm.
Intressen: Odlar exotiska och utrotningshotade träd, skriver musik och poesi, bygger möbler och funderar på att starta ett möbelföretag med min bror.