Livet som Erasmusstudent – valet att åka på utbytesstudier.

Jag heter Adam Ekberg och är förstaårsstudent på masterprogramet i Kulturvård. Under vårterminen 2015 kommer jag på denna sida blogga om mina erfarenheter som Erasmusstudent. Jag har valt att studera i London, på University College London (UCL). Här följer min berättelse om hur jag kom på tanken att åka på Erasmuspraktik, vart jag ville åka och hur ansökningsprocessen såg ut.

Planerna att åka utomlands fick jag då jag kom i kontakt min studievägledare Frida i ett annat ärende. Jag hade då, våren 2014, länge önskat att resa utomlands och tänkte att utbytesstudier vore en bra kombination mellan att se sig om i världen och studera. Frida hänvisade mig till universitetets hemsida för Erasmuspraktik, där information till en början kändes jobbig och väldigt omfattande. Efter ett tag kom jag in i allt och bestämde snabbt att England var det rätta landet för mig. Nästa uppgift var valet av stad och universitet. Hjälp, detta visste jag ju ingenting om! På samma sida som Frida hänvisat mig till  fanns även information om vilka universitet som Göteborgs universitet och min fakultet samarbetade med och som därför var valbara. London kändes till en början inte alls rätt. Det var för stort, mainstream och säkert fanns det vid den tidpunkten en massa andra negativa saker jag tänkte på. Vad som fick mig att tänka om var informationen jag hittade om UCL och om institutionen jag skulle placeras på, The Institution of Archaeology. Den positiva uppfattningen av UCL fick mig på andra tankar, kanske vore London inte så dumt ändå, varför inte spänna bågen och studera i London när jag väl var igång. Magkänslan fick såhär i efterhand styra väldigt mycket tror jag. Valet var avgjort.

Nu skulle en massa papper fyllas i för att Göteborgs universitet skulle anta mig som Erasmusstudent och min resa bli av. Jag minns att denna tid var fylld av utformande av personligt brev och även mina egna tankar och förväntningar över vad utbytesterminen skulle innebära. Antagen av universitetet blev jag ganska fort. Nu skulle liknande papper fyllas i för att skickas till England och UCL. Sommaren kom och med det ett visst andrum, papperna skulle inte skickas iväg förrän i mitten av september. När personlig information, cv och personligt brev var ivägskickade till UCL stundande väntan och åter väntan. Svar och information kom aldrig medan jag påbörjade studier på masterprogrammet i Kulturvård. I början eller i mitten av oktober kom äntligen svar, jag var antagen. Nu kunde de egentliga förberedelserna med att hitta bostad, välja kurser, boka flygresa m.m.sätta igång på allvar. Mer om det i nästa inägg.

Adam Ekberg, Erasmus