Det började med Discovery Channel

140909randydumas8098-webbForskaren och fysikern Randy Dumas arbetar med att tämja elektronströmmar i magneter som används för bland annat datalagring. Ett yrke som inleddes med att han som barn drev familjen till vansinne genom att plocka isär allt han kunde hitta i hemmet.

Nuförtiden innehåller tablån på Discovery Channel ofta program där deltagarna fångar stora fiskar eller bygger motorcyklar. När Randy Dumas växte upp i USA på 80-talet såg det annorlunda ut.

– På den tiden var det verkligen vetenskapsprogram på kanalen. Jag har alltid varit nyfiken på hur saker fungerar och brukade plocka isär saker där hemma – jag lärde mig mycket av de där programmen och fastnade för fysik just för att det visar hur saker och ting hänger ihop och fungerar.

Randy Dumas kontor och laboratorium ligger på åttonde våningen i ett av husen på Campus Johanneberg i Göteborg. Hissfärden från gatuplan tar ungefär 15 sekunder, och på den tiden hinner man ge en väldigt kort version av vad hans forskning handlar om: Att styra magneter i nanostorlek* med hjälp av elektriska strömmar – magneterna används sedan till exempel i datalagring, som hårddiskar.

– För mig är det viktigt att det jag arbetar med ligger nära ett användningsområde, säger han. Det ger en bra känsla för mig att det är en kort tidsrymd mellan det jag gör i laboratoriet och att det sedan kan användas i en produkt.

Arbete med fysik kan i väldigt förenklade drag delas in i antingen teoretiskt eller experimentellt. För Randy Dumas har det alltid handlat om det experimentella. För tillfället är han och hans kollegor mycket intresserade av en specifik typ av magnetisk struktur som kallas ”skyrmion”. De kan beskrivas som magnetiska knutar, och utmaningen är att styra dem med elektriska strömmar.

Han beskriver de elektroner som rör sig i en ström som antingen ettor eller nollor – antingen pekar de uppåt eller neråt. Problemet är att när alla elektroner rör sig i samma riktning så producerar de mängder med oönskad värme, ungefär som de trådar som används i en elektrisk brödrost eller en vattenkokare. Och värme är energi som försvinner.

– Målet är att få alla elektroner som pekar uppåt att röra sig i en riktning, och de som pekar nedåt att röra sig i motsatt riktning. Värme är förskräckligt, och en sådan ström skapar ingen oönskad värme. Den kan vara mycket användbar för att manipulera nanomagneter, till exempel skyrmioner.

Till en blivande fysiker ger han rådet att försöka att avgöra om det är teoretisk eller experimentell fysik som du är intresserad av. Och ta inte eventuella misslyckanden för hårt.

– Det är sådant som händer, och det är bara att försöka igen. Det händer att jag vet något men så kommer någon och säger att ”nej, så är det inte alls” och så visar det sig att det jag har ”vetat” är helt fel.

Randy Dumas

Ålder: 33 år
Yrke: Forskare vid institutionen för fysik, Göteborgs universitet
Forskarförebilder: Min handledare på grundutbildningen Ivan Schuller – han är en väldigt duktig föredragshållare, och han är också väldigt bra på att hitta ”bullshit” i forskning. Och Enrico Fermi, en italiensk fysiker som fick Nobelpriset 1938 – han behärskade allting inom forskningen, både det experimentella och det teoretiska. Det är nästan omöjligt att tänka sig i dag.
En arbetsdag som forskare: ”När jag kommer till jobbet brukar jag först svara på mejl från kollegor i USA – tidsskillnaden gör att de ofta mejlar mig när det är natt här. Sedan brukar jag kolla till våra lab så att det inte har hänt något konstigt med utrustningen. Den här terminen undervisar jag så jag lägger två-tre timmar om dagen på de kurserna. Resten av dagen arbetar jag med de tre stora sakerna: Experimentera, läsa om ny forskning och skriva på artiklar om min forskning. Och så kollar jag förstås på Youtube-klipp med katter och sengångare, haha.”

*Nano är ett prefix som står för en miljarddel. En nanometer är en miljarddels meter.

Text: Robert Karlsson Foto: Malin Arnesson