”Det finns ingenting jag hellre vill göra”

Kajsa Lood läser tredje året på kandidatprogrammet i kemi, och är övertygad om att hon valt rätt.
 –Det finns ingenting annat som jag hellre skulle vilja göra.

kajsa1-webbMed en pappa och en faster som båda är kemister, skulle man kunna tro att hennes val att läsa kemi varit givet från början. Men så var det inte.

På gymnasiet blev det medieprogrammet, vilket följdes av komvux och uppläsning av nio ämnen. Sen var tanken att hon skulle läsa biologi, men kursen startade bara på höstterminen så hon började läsa en grundkurs i kemi så länge. Sen var hon fast.
–    Jag började faktiskt läsa biologi sen den hösten, men kände bara att jag var tvungen att komma tillbaka till kemin, säger Kajsa.

På väg till Berlin

Nu läser hon sista terminen på det treåriga kemiprogrammet, och till hösten ska hon om allting klaffar åka på utbyte till Berlin. Studierna blir en del i masterprogrammet, som hon sedan ska slutföra när hon kommer tillbaka till Sverige igen.
–    Jag ser fram emot att lära mig tyska och bli bättre på engelska, och få nya erfarenheter. Sen hoppas jag kunna etablera kontakter där inför framtiden, eftersom jag vill ta en PhD (forskarutbildningsexamen), säger Kajsa.

Labbat i två månader

Hon har redan provat på hur det är att vara med i en forskargrupp, när hon under våren nu gör ett examensarbete. Men istället för att göra det obligatoriska på 15 hp, vilket motsvarar tio veckors studier, väljer hon att istället skriva ett dubbelt så omfattande arbete om halogen-bindningar.
–    Jag hade tänkt göra ett kortare examensarbete, men så fick jag möjligheten att göra ett arbete på 30 hp inom en forskargrupp och då tyckte jag att det var lika bra att göra något större direkt. Så nu har jag labbat i två månader, och ska snart börja skriva.

”Man kan om man vill”

Trots att intresset för kemi fanns där tidigt och att hon har kemister i familjen, tyckte Kajsa att det var lite skrämmande att börja plugga kemi på universitetet.
–    Jag var livrädd och trodde att alla skulle vara jätteduktiga och att jag inte skulle klara av det.  Sen var jag en av de tre som hade VG på första tentan. Man kan om man vill.

Nästa steg efter hennes utbyte i Tyskland blir att slutföra masterprogrammet, och sedan fortsätta med en forskarutbildning. Så långt har hon planerat. Men vad som händer därefter vet hon inte.
–    Jag gör det som är kul för stunden, så får det bli som det blir.

Text & Foto: Camilla Persson