Östersjön andas!

Plötsligt var allt bara rätt. En mild höst med svaga vindar hade gett lågt vattenstånd i Östersjön. Men i december vände det. Kraftiga vindar från Nordsjön började pressa in salt och syrerikt vatten från Kattegatt i Östersjön. Det hela toppades av stormen Egon i januari. Under några blåsiga vinterveckor skedde det största inflödet av saltvatten till Östersjön sedan 1950-talet.

Jaha. So what’s all the fuss about?

Östersjön är ett väldigt speciellt hav. Det omges av mycket land i förhållande till sin storlek. DSC_0017Lätt sötvatten från floder och regn rinner ut i det lilla innanhavet och lägger sig ovanpå det tyngre, saltare vattnet. Som ett lock. Locket gör att syrerikt vatten från ytan inte kan blandas ner till botten. När djur, bakterier och andra varelser andas nere vid botten försvinner syret. Och andas gör de – Östersjöns stora algblomningar skapar massor av mumsig mat för bottenkrypen som snabbt konsumerar syret. Resultatet blir stora ”döda bottnar” (som egentligen kryllar av liv i form av bakterier).

Syrerikt vatten kan inte komma uppifrån, men ibland kommer salt, syrerikt Nordsjövatten in i Östersjön. Den enda öppningen från Östersjön ut till Nordsjön går genom Öresund och Stora och Lilla Bält. Där är det smalt, grunt och allmänt krångligt att ta sig fram, i alla fall om man råkar vara tungt saltvatten. När saltvattnet väl tar sig in hamnar det vid botten och ger Östersjön en syreboost. För att vattnet ska kunna ta sig in krävs speciella förhållanden, vilket gör att inflöden sker ungefär vart tionde år. Men nu har det alltså hänt – ett riktigt stort.

När den syrefria botten plötsligt blir syresatt händer det en massa spännande saker med kemin. Vi har alltså en unik möjlighet att mäta olika processer under väldigt speciella förhållanden. Under en vecka åker vi ut med Göteborgs universitet fartyg Skagerak och gör mätningar i Östra Gotlandsbassängen. Med på båten är vi, de marina studenterna Josefina Almén och Astrid Hylén, som ska hålla er uppdaterade om vårt äventyr här på bloggen.

So this is what the fuss is all about. Nu kör vi.

Astrid och Josefina