Finns nyckeln till evigt liv gömd i havet?

Tjärnö, Strömstad. Olga Ortega-Martinez, forskar på sjöstjärnor.Forskaren Olga Ortega-Martinez vill bidra med en liten del i det stora pusslet om regeneration. Hennes pusselbitar har fem armar och finns på 40 meters djup i havet utanför Bohusläns kust.

– När jag pratar om min forskning brukar jag visa en bild som jag har på ett spädbarns finger där fingertoppen är av, säger Olga Ortega-Martinez. Sedan visar jag en bild på samma barns finger igen, fast några månader senare. Då harfingret växt ihop igen. Det kallas regenerering, när varelser återskapar delar av sig själv. Spädbarn kan det, men vi människor förlorar förmågan när vi blir äldre. I djurriket finns dock flera arter som behärskar konsten att regenerera sig på olika sätt, och Olga Ortega-Martinez forskar på en av de arterna.

– Min forskning handlar om ormstjärnor. Man kan säga att det är en sorts kusiner till sjöstjärnor som tillhör gruppen tagghudingar. Om man tar av en arm på den så växer armen ut igen på en femveckorsperiod. Dessutom fortsätter

armen att leva, om den får vara i vatten.

Tjärnö, Strömstad. Olga Ortega-Martinez, forskar på sjöstjärnor.ORMSTJÄRNAN ÄR LITEN, DET kan rymmas hundratals i en kubikmeter havsvatten. Den delar cirka 70 procent av sitt DNA med oss människor. Med sin forskning hoppas Olga Ortega Martinez att på molekylär nivå kunna förstå mer om vilka processer som ligger bakom att den kan återskapa sina armar. Den kunskapen hoppas hon ska kunna komma till användning i medicinska sammanhang för människor. Målsättningen är att ha kartlagt hela ormstjärnans arvsmassa inom fem till tio år, och att då kunna förstå mer om vilka signaler det är som gör att vissa djur växer och andra inte.

Hon är från Valencia från början, flyttade från Spanien för att göra en forskartjänst i Storbritannien, och kom till Lovéncentret på Tjärnö i norra Bohuslän 2006. Just den här septemberdagen öser regnet ner över forskningsstationen. På en klar dag kan man se ut till Kosteröarna i Skagerak, men i dag flyter utsikten från kontorsfönstret ihop till en jämntjock grå gröt redan ett par hundra meter ut över havet. Ingen tar sitt förmiddagskaffe utomhus.

Olga Ortega-Martinez

FRÅN BÖRJAN FORSKADE Olga Ortega-Martinez på växters genetik och stamceller, och i början av sin forskning på ormstjärnor tyckte hon att det var jobbigt att behöva ta loss armar på levande djur. Men djuren är bedövade, och efter fem veckor har de återställts.

– Och jag hade faktiskt tröttnat på att arbeta i växthus och skiva upp broccoli, säger hon och ler.

SINA DJUR HÄMTAR HON på 40 meters djup i Skageraks vatten, vanligtvis utanför Lovéncentret i Kristineberg men de finns även utanför Tjärnö. Och ormstjärnorna är inte den enda arten i släktet tagghudingar som har hittat sätt

att återskapa sig själv.

– Ta den här sjögurkan, säger Olga Ortega-Martinez och pekar på en affisch på väggen i kontoret, den kräks upp hela sitt innanmäte när den känner sig hotad. Så djuret som hotar den äter upp det och så bildar sjögurkan ett nytt innanmäte.

För mig låter det som att den har hittat en formel för odödlighet?

– Ja på sätt och vis, vi vet inte hur gamla vissa av de djur som beter sig så är.

Text Robert Karlsson Foto Malin Arnesson