Matematik för matematikens egen skull

Få utbildningar kan öppna så många karriärmöjligheter som kandidatprogrammet i matematik. Men det var inget Kajsa Wahl funderade på när hon klev in genom portarna på Göteborgs universitet första dagen. Det som drog henne hit var istället en livslång kärlek till matematiken. Som aldrig riktigt ville försvinna.

Kajsa Wahl läser tredje året på matematikprogrammet. Siktet är inställt på en masterutbildning som heter Matematik och lärande. Med den i bagaget får hon både en masterexamen i matematik och möjlighet att undervisa på gymnasiet. Men så såg inte planen ut när hon började för snart tre år sedan. Om det ens fanns en plan.

– Efter gymnasiet tog jag ledigt från pluggandet och gjorde massor av spännande saker. Jag åkte skidor i Norge, tågluffade i Europa och vikarierade som lärare. Men en dag insåg jag att jag saknade matematiken. Jag saknade sättet du pluggar matte på. Det är så otroligt väldefinierat och tydligt. Vad som är rätt och fel. Det fascinerade mig då och fascinerar mig än idag.

Fascinationen för matematiken går långt tillbaka och är något hon delar med sin mamma och sina bröder. Det var också matten som var roligast på gymnasiet. Ändå blev det en stor omställning att börja plugga på universitetet. Tempot var högt, uppgifterna svåra och Kajsa och hennes kurskamrater fick redan första veckan lära sig att tänka matematik på ett nytt sätt.

– Den matematik du studerar här jämfört med gymnasiet är som två skilda världar. Du får lära dig att matematik inte bara handlar om siffror utan är en helt egen vetenskap, grundad på axiom, på vilka man sedan bygger vidare med definitioner och satser. Och allt bevisas och motiveras in i minsta detalj.

Utbildning i samarbete
I Göteborg finns ett nära samarbete mellan Göteborgs universitet och Chalmers, särskilt inom ämnet matematik. Det innebär att lärosätena delar lokaler och att studenterna även läser en del av kurserna tillsammans. Dessutom får de utbildning av lärare både från Göteborgs universitet och Chalmers.
– Vi är en liten matteenklav här på Chalmersområdet som kanske inte passar in direkt eftersom vi har olika betygssystem och inte umgås med Chalmersstudenterna hela tiden. Fast jag tycker det fungerar perfekt och att vi får ta del av det bästa från två lärosäten.

Den rena matematiken
Till skillnad från många av sina kurskamrater, vilka satsat på statistik eller tillämpad matematik, har Kajsa inriktat sig på ren matematik. En matematik
som utvecklas och studeras för sin egen skull. Inte för något uttalat användningsområde. I det perspektivet är matematiken ett språk byggt på logik som kräver ett nytt, mer abstrakt tänkande för att förstås fullt ut.

– Just den rena matematiken känner jag mest för. Den har utvecklat mitt sätt att tänka i en mer abstrakt riktning och den påverkar mig också på ett djupare plan. Både i mina studier och privat. Antagligen är
det därför jag lockas av att bli lärare. Då kan jag fortsätta utforska den rena matematiken och samtidigt dela med mig av min passion.

Många möjligheter efter studierna
Studenterna som läser ren matematik siktar vanligtvis mot att forska eller som Kajsa mot en lärarroll. Eller både och. Men eftersom matematik är en grundläggande vetenskap, för såväl naturvetare som ekonomer och programmerare, är valmöjligheterna stora efter utbildningen. Inför tredje året väljer eleverna inriktning för att förbereda sig för yrkeslivet. Det kan vara att de vill syssla med finansiell matematik för att jobba som analytiker inom bank- och finansvärlden eller statistisk analys om de siktar på en karriär som marknadsoch opinionsanalytiker. Många som läst matematik jobbar också med utveckling av nya läkemedel eller för kommunala och statliga organisationer inom miljö, trafik och ekonomi.

– Jag började läsa matematik utan någon direkt plan. Men ganska snart såg jag läraryrket som en spännande väg att gå, och då i första hand gymnasielärare. Skulle jag sedan vilja föreläsa på en högre nivå får jag återvända hit till Göteborgs universitet och doktorera. Och det är kanske inte hel fel det heller, säger Kajsa med ett leende.

KAJSA WAHL
Ålder: 23 år
Bor: Med pojkvännen i Göteborg.
Läser: Matematikprogrammet.
Fritidsintressen: Modern dans, naturliv, äventyr.

Kajsas tips till dig som ska läsa matte på Göteborgs universitet:

• Var förberedd. Gå gärna introduktionskursen som alla erbjuds. Särskilt om du inte läst matematik intensivt på ett tag.
  • Våga säga till när du inte förstår.
  • Var öppen för att ta emot hjälp och även beredd att ge andra hjälp. Då hänger du med bättre och utvecklas snabbare.
  • Hitta lusten i matematiken. Det är viktigt för att orka med.
  • Ge inte upp! När du kommer hit upplever du att alla är superduktiga i matte, att tempot är högt och att det är svårt. Då är det lätt att känna att du inte fattar någonting, men med tiden klarnar det.