Älskade katastofer som liten

När Izabella Remmert skulle bestämma vad hon skulle studera gick hon tillbaka till sin barndom för att fundera på vad hon verkligen tyckte om då. ”Jag älskade jordbävningar, vulkanutbrott och allmänna katastrofer, så det fick bli geovetenskap.”

Bild på Izabella Remmert som håller en sten Fredag eftermiddag innan terminsstart är lugnet före stormen på Geovetarcentrum vid Wavrinskys plats i Göteborg. Om ett par dagar kommer ljusgården att fyllas med nya och gamla studenter som pluggar, äter medhavda lunchlådor eller bara hänger, men just nu är det tomt vid borden. För Izabella Remmert och hennes klasskamrater kommer det att bli en rivstart på terminen.

– Vi ska på exkursion till Hemsedal i Norge i en vecka för att titta på glaciärer, säger hon.

Hon studerar tredje året på kandidatprogrammet i geovetenskap, med inriktning mot geologi. Geovetenskap handlar om samspelet mellan mark, luft och vatten, och de ständiga förändringar som Jorden utsätts för, till exempel klimatförändringar och dess effekter på naturen och samhället. Inom programmet finns två inriktningar och studenterna väljer vilken de vill ta inför andra läsåret. Programmets andra inriktning är klimatologi.

– Det är egentligen den inriktningen som har flest exkursioner. De har fått åka till Abisko, Spanien och Kina, medan vi fick åka till Bornholm i Danmark, säger hon med ett leende.

Izabella Remmert är uppvuxen i Stockholm. Hon har alltid varit intresserad av naturvetenskap så att hon skulle läsa naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet var självklart för henne, men när det blev dags för universitetsstudier kände hon sig less på Stockholm och ville inte studera där. Eftersom hon hade släktingar i Göteborg och tyckte om staden så valde hon att studera teknisk matematik på Chalmers.
Efter ett år kände hon dock att hon nog ville göra något annat istället – hon ville inte ”sitta inne och räkna hela dagarna”. Hon försökte att gå tillbaka till sig själv som barn och se vad hon verkligen tyckte om då, och landade i att jordbävningar, vulkanutbrott och allmänna katastrofer var hennes grej.

– Jag tänkte att det kanske fanns något jag skulle kunna göra av det och då blev det geovetenskap här på Göteborgs universitet. Om du är osäker på vad du ska plugga så tror jag att du ska tänka så, vad tyckte du om när du var liten och vad är du intresserad av idag, och inte vad det ger för lön. Det är mycket enklare att ta sig igenom en utbildning om du är genuint intresserad av det du studerar.

I en nyligen publicerad undersökning i Yrkesguiden blev geolog det femte mest eftertraktade yrket bland ungdomar i dag, och Izabella Remmert känner att hon har hittat rätt. Hon tycker om att det inte är ett abstrakt ämne, och att hon som student får arbeta med något som hon kan se.

– Det roligaste är när vi får komma ut och leka med hink och spade, och omsätta teorin i praktiken. Att undersöka en klipphäll och se att något har hänt för två miljarder år sedan. Det är fascinerande att kunna se så långt tillbaka i tiden.

Framtidsplanerna efter kandidatutbildningen är att söka jobb, men skulle hon inte få det direkt så tänker hon läsa vidare mot en masterexamen. Och hon vill hålla kontakten med sitt ämne och inte sitta framför ett skrivbord.

– Jag vill komma ut, jobba med händerna och inte tappa kontakten med naturen.

Text: Robert KarlssonPortätt av Izabella Remmert

Izabella Remmert

Ålder: 21 år
Gör: Studerar tredje året på kandidatprogrammet i geovetenskap
Familj: Mamma, pappa och två yngre bröder
Fritid: ”Astronomi och läsning.”
Kuriosa: Kallas för ”Wikipedia” av sina vänner, ”för att jag kan väldigt mycket om väldigt mycket – jag brukar fråga ”visste du att..?” och få svaret ”nä – det vet ingen, förutom du”.