Läsa på sommaren ger fördelar

Det är mörkt och tomt i Matematiska vetenskapers undervisningslokaler, sånär som på ett undantag. I salen Pascal lyser det, och kikar man in genom springan i dörren kan man se ett gäng flitiga studenter som lyssnar till geometrins grunder.

sommarkurs-geometri1Kursen består av en del i juni och en i augusti, med hela juli ledig. Några studenter försvann redan under juni, berättar läraren Maria Roginskaya men ett tjugotal studenter har valt att fullfölja kursen, som ger 7,5 högskolepoäng. Två av dem är Johan och Erik, som båda läser på matematikprogrammet.

– För oss är det här allmänbildning. Vi får inte så mycket geometri annars, säger Johan, och Erik fyller i att det vore skamligt att inte kunna geometri som matematiker.

De tycker inte att det varit så betungande att plugga på sommaren, särskilt inte som om kursen inte börjat förrän kl 10 på förmiddagen och det funnits alla möljligheter att hinna vara ute i solen både på lunchen och efter dagens slut, vilket brukade vara kl 15.

sommarkurs-geometri2

Fördjupning under sommaren

Anders är en annan av studenterna, som också han läser matematikprogrammet. Han ser fördelar med att läsa på sommaren, oavsett om man är student eller yrkesarbetande.

– Som student kan du välja att prova på att läsa något helt annat. Själv har jag till exempel läst ekonomi tidigare. Om du arbetar så kan du passa på att fördjupa dig under sommaren, eller läsa något helt annat som du tycker verkar intressant.

Göteborgs universitet erbjuder en rad olika sommarkurser, bland annat i biologi och geovetenskap. Flera av dem kräver inga tidigare högskolestudier, i likhet med kursen i geometri.