Livet som Erasmusstudent – förberedelserna inför resan.

Jag heter Adam Ekberg och är student på masterprogramet i Kulturvård. Under vårterminen kommer jag blogga om mina erfarenheter av att vara Erasmusstudent. Detta inlägg handlar om förberedelserna inför att jag reste till iväg till London.

Att hitta någonstans att bo i London har varit både det svåraste och mest påfrestande. Innan man vet vart man ska bo och när man kan flytta in är det inte kul att boka flygbiljetten till exempel. Universitet  i London (UCL) har egna byggnader där man som utbytesstudent kan ställa sig i bostadskö. Innan du kan ställa dig i kön behöver du också ett “student-id” vilket kan jämföras med ett GUL-konto på Gu. Det dröjde innan jag fick mitt id vilket gjorde att jag inte kunde ställa mig i någon kö och därför i höstas nervöst letade runt på Internet efter allternativ till universitets egna byggnader. Att hyra in sig i ett kollektiv var ett alternativ tänkte jag. Att få boende på det sättet försvårades tyvärr då  jag inte var på plats i London och därmed inte kunde träffa uthyrarna och se lägenheterna annat än via Skype. När väl erbjudandena om lediga rum damp ner i min inkorg kom flera erbjudanden på samma gång. Det var ketchupeffekten eller något. Jag valde att acceptera erbjudandet om att hyra ett korridorsrum som universitet hyrde ut. Fördelarna var närheten till campus och att rummet hade egen toalett och dusch. Det kändes även mer tryggt att betala förskottshyra till universitetet jag skulle till än till ett företag.

Att packa inför att åka bort är en av de saker jag är minst bra på. Att få ihop proportionerna av andelen kläder, böcker och andra “nödvändiga saker”var inte det enklaste. En adapter som gör att jag kan använda mina elektriska kontakter i de engelska el-uttagen var en nödvändighet. Det mesta som man tror sig behöva under ett halvår ska också få plats i ens väskor. Till London tog jag med mig tre stycken jackor exempelvis. Som tur är går många saker att köpa och ordna väl är på plats. Jag valde att hyra både täcke, kudde och lakan vilket gjorde att jag slapp inhandla det direkt när jag landat.

För att summera; det finns många mindre rum och kollektiv att hyra i London och man hittar dem ganska enkelt på Internet (förhoppningsvis är det lika enkelt på andra ställen också). På det flesta uthyrnings sidorna i London gör man en intresseanmälan där man skriver under vilken tid man önskar bo och ungefär vilken budget man har. Sen kontaktas man om det finns något ledigt att hyra. Jag har lärt mig att det är bra att ha is i magen och ta förberedelserna för utbytesstudierna lite som de kommer. Lägenhet och kurser ordnar sig i regel, om inte innan man reser i alla fall garanterat väl på plats. Tillslut tänkte jag att ”om jag inte får något rum kan jag ju alltid bo på ett vandrarhem i några dar”. I nästa inlägg ska jag försöka beskriva hur mina första dagar i London var.